De Voedselzandloper door Kris Verburgh

voedselzandloper
De Voedselzandloper

Kris Verburgh (1986) is arts en onderzoeker. Hij verdiept zich al jaren in het verouderingsproces. In zijn bestseller “De Voedselzandloper” presenteert hij een nieuwe kijk op gezond eten, een opvolger voor de schijf van vijf.  Daarbij verwijst hij naar meer dan 240 wetenschappelijke boeken en artikelen. Welke voedingsmiddelen baten en welke kun je beter laten staan om af te vallen en langer jong te blijven?

Voedselzandloper op TV

Op 12 januari was Kris Verburg te gast bij de NTR op de Nederlandse TV. Hier vertelde hij over wetenschappelijk onderzoek naar veroudering en hoe voeding, bijvoorbeeld uit de voedselzandloper, veroudering kan remmen. Kijk het terug op uitzending gemist.

Voedselzandloper Forum

Omdat we allemaal niet uitgepraat raken over de voedsel zandloper, over zandloper recepten, de levenstijl, de gezondheidsvoordelen, over langer jong blijven, over afvallen, en over nog veel meer, is er nu het voedselzandloper forum.  Zonder goede start heb je niets aan een forum. Daarom verloten we een exemplaar van het boek De Voedselzandloper onder de eerste 25 mensen met een passende bijdrage!

Voedingsmiddelen

Sommige voedingsmiddelen zijn nu bekender dan ooit. Dat hebben ze gedeeltelijk te danken aan de voedselzandloper. Suiker heeft een hele slechte naam gekregen, maar havermout, blauwe bessen en vezels worden geroemd.

Quinoa

Had u 3 jaar geleden van quinoa gehoord? Quinoa is door de VN uitgeroepen tot wereld voedingsmiddel van het jaar 2013. Dat heeft het te danken aan alle positieve eigenschappen. Quinoa lijkt op graan, maar is het niet. Het is een eiwitrijk zaad zonder gluten en is zeer geschikt als vleesvervanger.

Quinoa
quinoa

Vitaminen en mineralen

Ook supplementen worden besproken. Het lukraak slikken van vitaminen en mineralen wordt afgeraden, maar Verburgh is voorstander van het slim eten van van preparaten. Hij verwijst naar onderzoek van Harvard dat aanraadt om liefst 50 eenheden Vitamine D per dag te nemen ter vervanging van zonlicht op de huid.

55 gedachten over “De Voedselzandloper door Kris Verburgh

  1. In het boek staat niets over kokos / santen

    Voedingscentrum.nl schrijft: Kokosvet bevat LAURINEZUUR
    Maar laurinezuur is van de verzadigde vetten, in vergelijking tot koolhydraten, het vetzuur dat het cholesterol het sterkst laat stijgen. Ondanks dat het ‘goede’ HDL-cholesterol meer stijgt dan het ‘slechte’ LDL-cholesterol, kan het niet worden uitgesloten dat laurinezuur het risico op hartziekten op een andere manier vergroot

    1. Omvangrijke wetenschappelijke studies (1. Symvastatin Study 2. Multifactorial Study uit Finland 3. het decennia lange onderzoek met 650.000 proefpersonen door het Amerikaanse Heart, Lung and Blood instituut) weerleggen het vermeende verband tussen verhoogde cholesterol en ateriosclerose

    2. We maken elkaar de kop gek door alleen al het wóórd cholesterol. Alsof het een verslindend gevaar is dat ons lichaam verpest. Integendeel, cholesterol is gezond, en we hebben het nodig. De werkelijke oorzaak van vetophoping en dus stagnatie in de bloedaders rondom het hart is niet het cholesterol zélf, maar simpel een gebrek aan vitamine C! Vitamine C zorgt voor de stof collageen in je lichaam, en dat versterkt weer het aderenstelsel. Als je een tekort heb aan C dan heb je niet genoeg of niet kwalitatief genoeg collageen, en gaat de kwaliteit van je aderen er op achteruit, en natuurlijk het meest op de plekken waar de meeste intensiviteit is op de aderen en dat is rondom de pompfunctie van het hart. Je kunt er alles over lezen op mijn blog: http://www.wimstolk.blogspot.nl/2014/03/cholesterol-we-kunnen-geen-dag-zonder.html

  2. Ik ben vorig jaar met het de voedselzandloper begonnen.
    Ben er 7kilo met afgevallen.
    Het was wat moeilijk om brood te laten. Dat zou ik bij alles eten.
    Dat was afkikken. Na het verlof terug kleine beetjes in het oude patroon gesukkeld.
    Terug 7 kilo bijgekomen.
    En voel me er totaal niet goe bij.
    Ben terug begonnen mijn etenspatroon te veranderen.
    Alleen het wijntje laten, is nog moeilijk. Het is zo gezellig en lekker bij het eten.
    In plaats van water, dat je al de hele dag drinkt.

    1. Ik ga ook de voedselzandloper proberen maar als ik dat zo lees is het precies nogal een hele opgave. Mijn dochter is al 10kg afgevallen en ik 7kg. We zijn samen begonnen in de laatste week van januari. Ons systeem is zonder moeite, geen opgave. En de recepten zijn heerlijk. Omdat ik nu al 3 weken op hetzelfde ben blijven staan was ik aan het overwegen om te veranderen . Ik moet eerlijk zijn. Ik heb ook wat gezondigd. Ben niet bijgekomen ze. Je zult je wel afvragen wat wij doen. Ewel. Ga de boeken van Pascal Naessens maar eens lenen in de bib. Lees ze . Probeer het 2 weken en ik durf wedden dat je al 2 a 3 kilo kwijt bent en heerlijk eet. Ik heb het water drinken een beetje te weinig gedaan. Daar ga ik nu werk van maken. Succes ;-)

      1. Hoi

        Pascale Naessens is super, maar voor ons (ik en mijn vriend) is het veel te weinig. We hadden echt honger. Daarom doen we er altijd nog wat extra bij. Dat vind ik leuk aan haar boeken, ze zijn aanpasbaar aan ieders wens hé. Succes ermee!

  3. Ik heb een laag Hb. Welke voeding zou je me op basis van de voedselzandloper adviseren om meer ijzer binnen te krijgen en het beter op te nemen?

  4. Super boek. Ik voel me veel gezonder sinds deze eetwijze.
    Ik had wel twee vraagjes
    – ik sport nogal vrij intensief en heb dan steeds de traditionele energierepen en dorstlessers op zak. Deze bevatten behalve veel energie, ook veel kh. Hoe kan ik dat compact vervangen zodat ik bij een duurtraining van 4-5uur geen hogerklop krijg
    – iemand ervaring met de vitamines die aangeraden worden? Kan er een juiste productnaam opgeplakt worden?

    Bedankt
    Ann

  5. Ik vind het een fantastisch boek! Ben er maar wat blij mee, ik was al super tevreden over het e-book 52 Raw Food Recepten van Mariska Hoppens.

    Maar nu ik het boek van Kris Verburgh De Voedselzandloper erbij heb kan mijn dag niet meer stuk!

    Fijn om dagelijks heerlijk en gezond te kunnen eten.

    Bedankt alle 2!

    Jolanda

  6. Leef nu sinds februari/maart grotendeels volgens de voedselzandloper. Met name ontbijt (havermout met banaan), lunch (wisselende zelfgemaakte salades met kip of zalm) en tussendoortjes (appel, peer etc.). Avondeten bevat vaak nog deels rijst of pasta; Daarnaast een multivitamine. ‘s avonds druiven, blauwe bessen, frambozen, rode bessen (steeds afwisselende combinaties); Geen brood meer.
    Toch laatste tijd erg veel last van vermoeidheid. Vraag me dan toch af of ik iets te kort kom.

    1. Hoi Paul,

      Ik kan rauwe cacao hiervoor aanraden. Het bevat veel ijzer en magnesium als natuurlijke oppepper. Je kan het in biologische winkels (ecoplaza bijv.) kopen in de vorm van een snack (noten omhuld met rauwe cacao of repen) of in poedervorm of cacaoboter. Het smaakt ook nog eens heerlijk!

      Daarnaast komt de winter er ook aan en begin ik altijd met het slikken van vitamine D. Niet echt voor de energie, maar wel extra weerstand zodat mijn lichaam ‘minder’ hard hoeft te werken.

      Succes ermee! Ik hoop dat je snel weer energie krijgt!

  7. Beste Kris,

    In je boek las ik dat bekend is dat omega 3 vetzuren uit onder andere vette vis zouden kunnen helpen tegen depressie. Nu lees ik ook steeds meer over dat magnesium supplementen zouden kunnen helpen tegen depressie. Weet iemand hier hoe betrouwbaar die informatie is? (En wat voor magnesium je dan zou moeten nemen?).

    Bedankt!

    1. Hoi Linda,
      Lees net je berichtje. Ik heb zelf hele goede ervaringen met magnesium die helpt tegen depressie. Ik zou je zeker aanraden om magnesium te gaan slikken (het werkt erg snel), geeft echt een structurele steun in de rug! Zie ook deze site: http://www.newtreatments.org/depressie.php
      Ik weet niet of ik mag aangeven hier welk merk ik slik, maar ik zou wel een goed merk aanraden en geen huismerk van een goedkope drogist. Maar als je op die site kijkt vindt je zo een goed merk.

  8. Mijn partner en ik zijn volgens het boek gaan eten. Voor mij is het wel goed dat er een paar kilo afgaan, maar mijn partner was al dun en wordt nu veel te mager !! Welke calorierijk maar toch gezond voedsel moet zij toch zich nemen om geen gewicht te verliezen ?

  9. Mooi boek. Zelf vindt ik het jammer dat soja gepromoot wordt, dit is allemaal genetisch gemanipuleerd en daarbij maakt je hiermee veel te veel oestrogeen aan. Als melk vervanger stel ik of hennepzaad-melk of amandel melk voor. Ook het gebruik van een magnetron zou ik sterk afraden. Deze twee onderwerpen had ik toch wel verwacht in zo’n mooi boek.

    1. Beste Olle,
      aangezien het allemaal wetenschappelijk onderbouw zou (moeten) zijn vind ik het helemáál niet raar dat de magnetron niet afgeraden wordt.

      Wel deel ik (deels) je mening over de soja- als je een goed merk of biologisch zou kopen zal het geen GMO soja bevatten, maar ook ik grijp liever naar wat anders. En voor havermoutpap is dat voor mij dus gewoon havermelk…

      Jammer alleen dat al die melkvervangers zoeter smaken, en een echte vervanger van yoghurt is het niet.

      1. op ons melkveebedrijf zijn we sinds kort gaan fokken met stieren die enkel de goede beta caseïne (A2) vererven. Hierdoor produceren we straks melk waarvan het eiwit niet meer het erfelijke ‘foutje’ bevat waardoor 15% van de europese bevolking geen melkproducten verdraagt. Ook verwerken we zelf rauwe melk waardoor de producten veeel gezonder zijn dan de uit de fabriek gepasteuriseerde en gehomogeniseerde melkproducten.
        Eet dus geen magere (halfvolle) producten. Hiervan zijn de vetbolletjes beschadigt waardoor ze tijdens de vertering zich anders gedragen dan van onbewerkte melk. Zoek een goede boerderij winkel in de buurt…en laat u informeren hoe het werkelijk zit…

  10. volgens het boek mag kaas wel, maar wat voor kaas wordt er bedoeld, want dat krijg ik niet helemaal duidelijk. en hoe zit het met melk en kinderen. Hebben zij het nu nodig of niet?

    ik vind het een geweldig boek. Bedankt voor de informatie, iedereen zou dit eigenlijk in zijn achterhoofd moeten houden bij het kiezen van zijn maaltijden.

    groet anne

    1. Hoi Anne. Ik ben pas begonnen met boek lezen. Maar ik ben al lang opzoek gewest naar een duet, of eten waar ik niet bij hoeft te komen. Iedere hap wat ik at, kwam bij mij ergens bij in vorm van vet rolletje.
      In de boek legt Kris uit dat melk is bedoelt voor de kalf(en kinderen zijn onze kalfjes) ik zou wel melk half vol geven en wisselen met soja melk, maar dan ook met vlees minderen 2 keer p/w en rest vis. Want melk is ook bedoeld voor gras eters. En kas? als hij daar geen nadruk maakt, betekent dat alles mag een beetje met mate.

  11. Eet nu bijna drie maanden volgens de voedselzandloper. Bevalt me heel goed. Ben tien kilo kwijt, mijn nagels die vreselijk aan het afbrokkelen en splijten waren zijn weer helemaal in orde en voel me fit! Vraag: transvetzuren zitten in industrieel vervaardigde zoetigheden zoals koek en gebak. Maar als je zelf een appeltaart bakt met meel, boter, eieren en suikervervanger???

    1. Goede vraag!

      Ben zelf halverwege het boek, maar nu al lyrisch. Zeker wat het Havermout ontbijt met mijn spijsvertering heeft gedaan. Kan het iedereen met PDS aanraden!

      Het lijkt er op dat de vele transvetten zitten in de boter die wordt gebruikt in de banket wereld. Geharde (trans)vetten hebben klaarblijkelijk voordelen bij hun synthese. Dit harden wordt door een chemische reactie verkregen.

      Zoals ik het begrijp is het vermijden van margarine en andere geharde bak vetten de uitkomst. Ik lees ook dat dierlijke vetten al minder schadelijk zouden zijn dan de synthetisch geharde bakvetten.

      Wellicht dat er iemand een alternatief heeft voor deze bakvetten? Cocos olie?

      Het wordt al mooi in de VZL beschreven, de link hieronder nog iets wetenschappelijker.

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Transvet#Ontstaan

    2. Wat een vraag! Nee, natuurlijk niet, als jij het er zelf niet in stopt komt het er ook niet in.

      Zelfs een ‘ongezonde’, zelfgemaakte appeltaart met suiker, roomboter, bloem en appel zal het niet bevatten en is m.i. beter dan veel fabrieks- maar ook bakkersappeltaarten met plantaardig gehard vet.

  12. Eindelijk goede informatie. Ben zelf ooit begonnen aan de opleiding dietiste en wist toen al dat de theorie van de “schijf van vijf” niet klopte. Helaas wordt dit op scholen nog steeds verteld.Vaak een dieet geprobeerd waar ik uiteindelijk alleen maar meer gewichtsproblemen door kreeg.
    Hopelijk kan de informatie uit het boek voor veel meer mensen inzichtelijk worden gemaakt. Het kookboek met de recepten gebaseerd op de voedselzandloper “Lekker Lang Jong” is heel behulpzaam en al doende ga je zelf ook de juiste combinaties maken. Met dank aan de dames ten Houte de Lange en van Lindonk!

  13. Ik voel me er heel goed bij. Ik heb al verschillende keren weight watchers gedaan en daar had ik altijd nog wel momenten dat ik honger had en dat ik me wankel op mijn benen voelde, maar bij dit eetpatroon totaal niet en ik weeg niets af en moet geen punten of calorieën tellen en ben ondertussen 7kg afgevallen EN ik heb energie. Maar ik zou ook heel graag willen weten voor hoeveel personen de recepten zijn acheraan in het boek. Bij enkele staat het erbij vermeld, bij de rest niet. Want ik had een heel lekker recept uitgeprobeerd (dat met die tomaten en geitenkaas en olijven …) maar dat leek mij precies wat veel voor 1 persoon?? Alvast bedankt!, groetjes :-)

  14. heb pasta, brood, rijst, aardappelen sytematisch door havermoutpap vervangen.
    in 1 maand 14 kg verloren, van 88 naar 74 kg.
    nu eet ik enkel nog als ontbijt havermoutpap.
    quinoa maakt nu ook deel uit van mijn dagelijks voedselpatroon.
    mijn gewicht blijft nu constant op 78 kg.
    verder, ben strikt vegetariër sedert 26 jaar (geen eieren, wel melkproducten) en drink geen alcohol, frisdranken en rook niet
    mijn leeftijd:58
    ik ben ontzettend tevreden over het resultaat en raad het iedereen aan, vooral mijn vele kennissen met diabetesproblemen (overdaad schaadt dus toch blijkbaar)

  15. Hallo,
    Ik ben zeer te spreken over het boek. Nu ben ik zover dat ik recepten uitprobeer die achterin het boek staan. Voor hoeveel personen zijn die recepten bedoeld? Dat staat er helemaal niet bij. Graag een antwoord, want ik wil me graag houden aan de voorschriften rond dit “nieuwe eten”.

    Willemijn

  16. In je boek schrijf je dat op deze site een kleuren uitgave van de afbeelding van de voedselzandloper is te vinden.
    Waar?
    Zoek ik niet goed, of staat die er niet?
    groetjes

  17. Buitengewoon interessant boek!
    Vraag:
    als je aan wit tarwemeel (dus geen volkoren) vezels toevoegt tot je dezelfde verhouding bekomt die bij volkorenmeel het geval is, IS DE GLYCEMISCHE INDEX VAN BEIDE DAN DEZELFDE ?? M.a.w. verteren beide even traag? Of verteert intgendeel bij het eerstgenoemde mengsel de witte bloem eerst al vlug, en de vezels pas later (zodat je toch een glucosepiek in jebloed krijgt)?

    Als ik me niet vergis is bv. Brinta (classic) wit tarwemeel waaraan vezels zijn toegevoegd. Het is dus geen volkorenmeel.
    Ook leveren sommige bakkers brood bestaande uit wit meel en toegevoegde vezels.

    1. Brinta of Havermout?
      Interessant boek, maar ik begrijp de nadruk op havermout niet. Wat is er tegen op Brinta? Volgens de verpakking is Brinta 100% volkorentarwemeel (en niet zoals ik in een reactie lees een mengsel van bloem en vezels). Vergeleken met havermout bevat het per 100 gr. minder koolhydraten en meer vezels dan havermout. Waarom dan havermout zo promoten??

      1. Omdat veel mensen (onbewust) een gluten- of tarweallergie hebben en het voor hen veel beter is om havermout te eten ipv volkorentarwemeel. In havermout zitten bijna geen gluten.

      2. Omdat, als ik Kris’ uitleg juist begrepen heb, bij havermout de omzetting in suiker in het bloed het meest geleidelijk gebeurt. Pieken in de bloedsuikerspiegel zijn een belasting voor het lichaam.

  18. Een originele benadering. Die in de wereld van de diëtisten tot veel commotie aanleiding zal geven. En discussie. Het boek heeft erg veel pagina’s. Dat schrikt af. De essenties, en die zijn te vinden in de eerste helft, kunnen een veel groter publiek bereiken middels een verkorte uitgave. Met verwijzingen naar internet, voor wie wat meer over een bepaald aspect wil weten. Alle plaatjes zijn zwart-wit afgedrukt. Die zouden, in kleur, ook op internet te vinden moeten zijn. Dat leest fleuriger.

  19. Ik vond het een schitterend boek en voel me gemotiveerd om mijn mijn eetpatroon aan te passen, ook al is mijn score niet zo heel slecht (116). Een vraag : sinds korte tijd neem ik de maagzuurremmer PANTOMED (een protonpompinhibitor) ; na het lezen van de bijwerkingen bij langdurig gebruik beschreven op blz 251=253, maak ik me wel wat zorgen. Ik ben 54 en heb tot nu toe nooit medicijnen genomen; volgens de specialist die ik raadpleegde moet ik de rest van mijn leven dit medicijn innemen. Want mijn slokdarm is beginnen maagwandcellen aan te maken ter bescherming tegen het maagzuur. Zijn er alternatieve middelen waardoor ik op natuurlijke manier mijn kwaal kan bestrijden ? of volstaat het om systematisch te eten volgens de aanwijzingen in de voedselzandloper ? Bedankt voor uw advies ! En bedankt voor dit schitterende boek !

        1. Ik zou u graag verder helpen, maar ben daar helaas niet toe in staat. Ik zou het elders op het grote internet proberen. Wie weet heeft een andere bezoeker een goed idee en reageert op uw vraag.

    1. Dag Bert,

      Wat de maagzuurremmers betreft: ik nam al een drietal jaar Omeprazole, een andere maagzuurremmer. Ik had op de bijsluiter al gelezen dat gebruik op lange termijn het risico op heupbreuk verhoogt (dit ten gevolge van verminderde calciumopname. Na het lezen van het boek ben ik gestopt met het nemen van dit ‘geneesmiddel'; let wel, ik heb de inname geleidelijk aan afgebouwd. Dit laatste is belangrijk om afkickingsverschijnselen te vermijden. Samen met de veranderde eetgewoonten heb ik nu geen last meer van de slokdarmontsteking waarmee ik regelmatig geplaagd werd!
      Afgezien van het gewichtsverlies (was niet direct een doel voor mij) ben ik verder bijna volledig van een ernstig allergieprobleem verlost!!!
      Aan alle anderen: lezen dit boek …

      1. Beste Bert en Eric,
        Tegen de reflux en de slokdarmontsteking neem ik (op voorschrift) omeprazole (maagzuurremmer).
        Ik eet echter nu al een tijd mijn avondmaal veel vroeger (17.30 u), eet later niets meer (het maagzuur loopt vooral ‘s nachts in de slokdarm) en heb de dosis omeprazole gehalveerd.
        Ik koop bij de apotheker ook calciumcarbonaatpoeder en neem elke dag een afgestreken koffielepel (= ongeveer 2,5 gram calciumcarbonaat, dat geeft 1 gram elementaire calcium). (Let op: dat is wat stopperig, anti-laxerend dus).
        Zo krijg ik extra calcium binnen.
        Bovendien neutraliseert calciumcarbonaat gedeeltelijk het maagzuur.
        Je kan ook Renniezuigtabletten gebruiken. Die remmen het maagzuur af. Ze bestaan uit caciumcarbonaat en voor een klein deel magnesiumcarbonaat (zie de kleine lettertjes op de verpakking of bijsluiter). Dit laatste is laxerend zodat Rennie per saldo het wc-bezoek niet beïnvloedt.
        Als je zware slokdarmontsteking hebt zal het voormelde je helaas niet voldoende helpen. Alleen bij lichtere ontsteking wel.
        Met vriendelijke groet,
        Rik

    2. Dat er geen alternatief is tegen maagzuur zou ik nooit zomaar op iemands woord geloven. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Verscheidene factoren dragen bij tot maagzuur. Ongezonde voeding en medicatie zijn twee belangrijke factoren. Je voeding veranderen moet normaal gezien in de meeste gevallen helpen. Maar als dat niet volstaat: aangezien maagzuur samenhangt met een tekort aan probiotische bacteriën in de darmflora t.o.v. ongunstige bacteriën lijkt het me een absolute aanrader om capsules met probiotische bacteriën te slikken, echter niet eender welke, de bacteriën moeten nog leven als ze in de maag belanden, anders heeft het natuurlijk geen zin. Lees eens de info van Biotrust dienaangaande, http://www.biotrust.com

  20. dag Kris,
    vorige zaterdag je boek gekocht en in twee dagen uitgelezen. Helder en concreet. Bravo. Alleen je tekst over mindfulness vind ik minder : mindfulness is voor het geestelijk welzijn, wat je voedselzandloper (schitterend concept trouwens) is voor het lichamelijk welzijn. Mindfulness is niet zo maar een ontspanningstechniekje, het is een manier van in het leven staan, een levenshouding (ik noem het C.MBA: cultivating mindfulness based awareness); cultivating betekent: elke dag onderhouden; het is dus even ingrijpend als je zandloper.
    dat wou ik toch even met je delen.
    hartegroet
    Erik Van Vooren

    1. Na mijn vorige verhaal nog even dit Kris:
      in je boek staat een opmerking over oren, daar zou een teken van potentiële hartproblemen te zien zijn. Dat vond ik een beetje zwak en bovendien wat zweverig overkomen. Jammer want het boek komt degelijk en geloofwaardig over. Complimenten en nogmaals bedankt voor de uitleg en goede adviezen Kris (met een K)
      Joke

      1. Beste Joke, ik was vorig jaar bij de voetzoolreflextherapeute, zij zag in mijn voetzool een diepe groef wat volgens haar een teken was van potentiële hart problemen. Ze had gelijk, ik had een bandgevoel rondom mijn thorax. Ik was bij vlagen bang om een infarct te krijgen, dat had ik al voordat ik bij haar was. Ik ben op eigen initiatief verscheiden keren naar een masseur geweest om de stress/ spanning wat weg te laten masseren. Ik was blij met de”diagnose”, ik kan het teken in de oren ook goed plaatsen. De groef onder mijn voet is bijna helemaal verdwenen. Ik ben voor de spiegel gaan staan om te kijken, wat dacht je …………? Ik heb een belaste cardiale familie anamnese. De oren zijn een afspiegeling van je hele lichaam dat schijnt met je voetzolen ook zo te zijn. Ik ben niet zweverig en gebruik uit de voedselzandloper wat me aanspreekt. Volg nauwgezet alle kritieken, ben daar niet erg van onder de indruk. Ik vind ze te oppervlakkig.

  21. Vind het een beetje jammer dat er reclame voor afvallen op uw site staat; dáár gaat het toch niet om. De essentie is gezonder leven, het kunnen voorkomen van ziektes toch? Dát je er van afvalt is mooi meegenomen, maar daar moet nu net niet de nadruk op liggen.
    Dit is een boek wat IEDEREEN moet lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>